Splendor & Misery

 

This is a ghost show trying to give back main stream artistic figures their original alternative voices.
Splendor and Misery is a work which aims to lead us to pay attention to alternative politic statements of the early 20th century. Artists of the east cost of the United States were then welcoming and supporting protesters against fascist emerging regimes in Europe in the 30’s. Many teachers from the Bauhaus integrated then the Black Mountain College ; Martha Graham gave at that time an interpretation called Deep Song as an answer to the spanish civil war. These two facts were the starting point of the project Splendor and Misery.
What was originally a statement against massive liberalism during the great american depression period became, through the years, the material of communication of the modernist movement raising on the other side of the Atlantic. Martha Graham, for instance, created her image thanks to her collaboration with the photograph Barbara Morgan. The Black Mountain College became the school where Merce Cunningham, John Cage and Robert Rauschenberg worked together shadowing finally the original fight and goals of Walter Gropius and Josef Albers in this school that finally collapsed because of too many debts.
In 1948, Richard Fuller arrived at the BMC and proposed to the students to bring to life one of his theory : the geodesic dome. Due to the lack of material support in the school, they used some venitian blinds for the structure. Unfortunately, the dome collapsed in spite of all the students’ collaboration. This sounded to me as a perfect illustration of the Black Mountain College history: the human experience is much more important than the final result. Almost one century has passed since these masters challenged the global vision of Western Europe, the same Europe that is facing again xenophobia in 2016.
For this work Splendor and Misery, I am using the same venitian blinds as Fuller did, but as a screen for images on their both sides. The image that is revealed by these curtains, when they are activated, will show Martha Graham dancing from one gesture to another.

1933 : The Bauhaus school in Berlin is closed under pressure from the Nazi regime.

1933 : Foundation of the Black Mountain College in North Carolina, as a new type of college in which the study of art had to be central.

1936-1939 : Spanish civil war.

1937 : Martha Graham performs Deep Song at the New York Guild Theater, reacting to Spanish civil war .

1957 : Closing of the Black Mountain College by court order due to financial issues.

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Venitian blinds, stickers, motor, 2016. / Stores, impression couleur sur autocollant, moteur, 2016. 

 

Une danse de fantômes essaye de faire revivre les voix originelles de nos icônes américaines qui un jour aussi firent leur résistance.Splendor and Misery part à la recherche des positions alernatives du début du 20ème siècle. Pendant les années 30, les opposants européens aux différents régimes fascistes émergents ont trouvé du soutien auprès des artistes de la côte-Est des Etats-Unis : beaucoup d’enseignants du Bauhaus ont intégré le Black Mountain College ; Martha Graham a performé sa chorégraphie Deep song en soutient aux victimes de la guerre civile espagnole. Ces deux exemples sont les références majeures de la pièce Splendor and Misery.
Ces positionnements de la part de la scène artistique américaine, resistaient, à l’époque, à la montée naissante du capitalisme américain lors de la grande crise. Au fur et à mesure des années, ces manifestes ont été récupérés par la grande imagerie moderniste qui naissait alors à New-York. Barbara Morgan et ses photos de Martha Graham, par exemple, ont été essentielles dans l’iconographie de la danse New-Yorkaise. Le Black Mountain College a construit sa légende autour de la venue de Merce Cunningham, John Cage et Robert Rauschenberg, oubliant presque les idées fondatrices de Walter Gropius and Josef Albers pour cette école qui ne résistera pas à la pression financière.
En 1948, Richard Fuller propose aux étudiants du Black Mountain College un atelier qui donnerait vie à l’une de ses théories : le dôme géodésique. Disposant de peu de moyen pour enseigner, Fuller invite les étudiants à utiliser des stores venitiens qu’il avait amenés à l’occasion. Malheureusement le dôme s’écroule étant donné la souplesse du matériau. Cette anecdote fut pour moi révélatrice de l’aventure que fut le Black Mountain College : l’expérience humaine avait été bien plus mémorable que le résultat ! Presque un siècle a passé depuis que ces maîtres ont fuit l’Europe. Cette même Europe qui, en 2016, fait de nouveau face à la xénophobie.
Pour Splendor and Misery, j’utilise le même type de stores vénitiens, mais comme un écran mobile. L’image révélée par les stores motorisés dessine Martha Graham passant d’une pose à une autre.
1933 : Fermeture de l’école du Bauhaus à Berlin par le régime Nazi.
1933 : Création du Black Mountain College en Caroline du Nord.
1936-1939 : Guerre civile espagnole.
1937 : Martha Graham interprète Deep Song en réponse à la guerre civile espagnole au New York Guild Theater.
1957 : Fermeture du Black Mountain College suite à une accumulation de dettes.